Competenties
De professionele Sportkundige identiteit vormt een frame van waarden, uitgangspunten en verschillende generieke professionele competenties die de integrale basis vormen voor de vier landelijk vastgestelde vakinhoudelijke beroepscompetenties. In samenhang met elkaar vormen zij het Groningse profiel van de Sportkundige. In het onderwijsprogramma worden de algemene professionele competenties en de vakinhoudelijke beroepscompetenties altijd in samenhang getoetst in de integrale lijn en daarmee in de eindtoetsing van het semesterprogramma. Dit wordt zichtbaar in het leerplanschema.
COMPETENTIEGERICHT OPLEIDEN
Bij Sportkunde Groningen wordt competentiegericht gewerkt en geleerd. Maatgevend voor dit onderwijskundige ontwerp is onder meer een sterke relatie met de beroepspraktijk en het centraal stellen van de persoonlijke ontwikkeling en competentiegroei van de student. Om de groei in “competent zijn” van de student te kunnen volgen en aan te sluiten bij “de zone van de naaste ontwikkeling” is een niveau-indeling, die toeneemt in zelfstandigheid en complexiteit, een goed aangrijpingspunt.
COMPETENTIES VAN DE SPORTKUNDIGE
De Sportkundige:
1. Ontwikkelt zijn professionele Sportkundige identiteit
De volgende algemene professionele competenties:
2 Handelt methodisch en evidence informed
3 Werkt samen in teams en netwerken
4 Communiceert optimaal
5 Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving
6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
De volgende vakinhoudelijke beroepscompetenties:
7 Onderzoekt en ontwerpt het sport- en beweegaanbod
8 Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen
9 Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend
10 Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen
Maak jouw eigen website met JouwWeb